Trafiekcijfers augustus 2011

 

Vergelijking tussen de periode Aug 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
372
361
-2,96%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen:
3.764
3.138
-16,6%
Passagiers:
33.294
36.071
+8,3%
Vracht/ton:
4.174
4.184
+0,2%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Aug 2010 en 2011

2010
2011
Verschil
Bewegingen (charters en cargo):
2.478
2.262
-8,71%

 

 
2010
2011
Verschil
Bewegingen:
26.749
27.346
+2,2%
Passagiers:
150.025
172.603
+15,0%
Vracht/ton:
42.006
40.201
-4,3%

 

Commentaar:

Uit hogervermelde cijfers blijkt dat zowel de passagiers- als de vrachttrafiek in augustus 2011 een positieve evolutie kenden.

De stijging met 8,3% van het aantal passagiers was echter minder sterk dan in juli.

Blijkbaar voldeed het aantal boekingen op Spanje en Turkije niet aan de verwachtingen van de touroperators, zodat op enkele bestemmingen de vluchten moesten geconsolideerd worden.

Ook de daling van de "General Aviation" vluchten had een negatieve invloed op het aantal verscheepte passagiers.

De vracht vertoonde een ietsje meer dan een status quo t.o.v augustus 2010. Voor de zoveelste keer zaten de mannen van WILOO met hun "schatting" er weer ver naast.

De negatieve trend in het aantal bewegingen heeft zich ook in augustus voortgezet. Ook hier moet de oorzaak gezocht worden bij de "General Aviation", vanwege de minder gunstige weersomstandigheden.

Om in de toekomst deze belangrijke tak van de luchtvaartactiviteiten te stimuleren, pleit REPLO ervoor om het kostenplaatje voor luchthavenvergoedingen en brandstof aantrekkelijker te maken.

In vergelijking met naburige luchthavens is Oostende-Brugge peperduur voor de kleine luchtvaart.